English | ورود

تلفن فروشگاههاي شركت سهامي فرش ايران : شماره تلفن 66705236 فروشگاه فردوسي / تهران و شماره 22749294 فروشگاه شماره 2 تهران خيابان وليعصر روبروي باغ فردوس . در شهرستان كرج نيز: با شماره 02632266792 و در شهرستانها نيز با فروشگاههاي شركت سهامي فرش ايران در شهرستانهاي مربوطه تماس بگيريد/ روابط عمومي شركت سهامي فرش ايران/ افتتاح فروشگاههاي جديد شركت سهامي فرش ايران در قم و تبريز و نيز افتتاح فروشگاه شماره 2 تهران شركت سهامي فرش ايران در شمال شهر تهران / فروشگاه جديد شركت سهامي فرش ايران در خيابان ولي عصر بعد از چهارراه پاركوي روبروي باغ فردوس جنب بانك شهر افتتاح گرديد شماره تلفن هاي اين فروشگاه : 22710906 و 22749294- غرفه اختصاصی شرکت سهامی فرش ایران در شهروند شهرک غرب خیابان ایران زمین افتتاح شد آدرس :شهرک غرب واقع در خیابان ایران زمین روبروی مجتمع سینا ، فروشگاه شهروند،طبقه دوم/ساعت 10صبح الی 10شب حهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره تلفن 66705236 داخلي 106 يا 117 تماس بگيريد-معاوضه فرش كهنه با نو - -حراج فرش روزهاي دوشنبه هرهفته ساعت 5 بعدازظهر در محل فروشگاه مركزي واقع در خيابان فردوسي روبروي خيابان نوفل لوشاتو شماره 357 تلفن 66705236-
۱ مهر ۱۳۹۷
فرش دستباف چين : حسام الدين شهاب پور
فرش دستباف  چين              :         حسام الدين شهاب پور


تاریخ ایجاد: چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵       تعداد بازدید: 2248

فرش دستباف  چين                       حسام الدين شهاب پور
اگر چه فرشبافی سنتی قدیمی در چین است اما فرش به اندازه سایر هنر های تزئینی در چین رایج نیست وتقریبابه تازگی فرش وارد سبک رسمی ملزم شده توسط قوانین چین شده است.دلایل زیادی برای اینامر وجود دارد . پشم به جز در استان های شمال غربی در جاهای دیگر به مبزان فراوان وجود نداشت و در آب و هوا و سبک زندگی چینی ، فرش آن اهمیت موجود در سایر کشور های شرقی را ندارد.
علاوه بر این دلایل علمی ، دلایل زیبایی شناسی نیز وجود دارد. بزرگان هنر چین ، فرش را به عنوان هنری فرعی در کنار هنرهای رسمی سلطنتی چین قلمدادمی کردند. تا حدی به خاطر اینکه فرش داری دقت و کمال موجود در سایرهنرهای چینی نیست.
این دلایل و نبود نمونه هایی قدیمی از فرشبافی چینی نظر عموم مردم را به این سوق داده است که فرش چینی را با تولیدات صادراتی قرن بیستمی بشناسند.
امانقاشی ها و منابع ادبی نشان می دهد که فرش در چین سابقه ای طولانی دارد و در زمان سلسله های " هان" (206 ق.م تا 220 میلادی ) و تا " تانگ" (618 تا 906 میلادی) ساخته شده است .فرشبافی اولین بار در دوران قدیم در مناطق مانند « نینگ ریا »شروع شدهاست. دراین مناطق روابط فرهنگی با میراث آسیای میانه قوی تر از این روابط با استان شرقی امپراتوری چین بوده است.
در قرن هفدهم در نتیجه ارتباطات متعدد با فرشبافان آسایی مرکزی ، فرشبافی در چین رواج بیش از پیش یافت و در اواخر این قرن امپراتوران چینی و نوادگان به فرشبافی اهمیت و اعتبار زیادی قائل می شدند.
فرش های چینی تاابتدای قرن بیستم در خارج از کشور معروفیتی نداشته و در سالهای بعد از جنگ جهانی بوده که فرش چینی در اروپا و آمریکا مورد توجه قرار گرفت و صادرات آن افزایش یافت.
تحول در تکنیک و شیوه طراحی فرش به قرن دوازدهم هجری برمیگردد و از آنتاریخ تا کنون قالی بافی در چین روند تکاملی داشته است. مراکز اصلی بافت قالی چین شهرهای: پاتو، پکن، کالگان، شانگهای و تین تسین میباشد. استان شان تنگ به عنوان مهمترین مرکز پرورش ابریشم عمده ترین محل بافت فرشهای ابریشمی چینی است. طرحهای مورداستفاده در فرشبافی چین از نظر سبک طراحی بسیار سنتی بوده و البته استفاده از این طرحها مختص قالیبافی نمیباشد. بافندگان فرش در کشور از اشیائی مانند ظروف چینی،وسایل برنزی، عآج و دندان فیل الهام گرفته و در طرحهای قالی این اشیا را مورداستفاده قرار میدهند. طرحهائی که در فرشهای اصیل چینی دیده میشود اغلب بیانگرنمادهای مختلف مردم چین میباشد
از اشیای مختلفی که در چین به عنوان یکصد شئ قیمتی شناخته شدهاست همانند گلدان، کوزه، نقاشی، قوری و . . . نیز در طرح فرشها استفاده میشود. موجودی که در اکثر طرحهای فرش چینی دیده میشود اژدها است که نمادی از قدرتخیرخواهانه است. هم در اروپا و هم در آسیا همواره اژدها نقش برجستهای در خرافات عامیانه داشته است به عقیده چینیها اژدها هیولائی ضعیف و بدخو نیست، بلکه موجودی است که بر نیروهای طبیعی جهان حاکم بوده و به همین دلیل مورد احترام است.
این اژدهاست که به عقیده چینیها بعد از ۱ سال خشکسالی از ژرفای دریا و یا رودخانه سربرون میآورد تا برای خاک تفتیده باران را مهیا سازد. در چین باستان اژدها سمبل قدرت سلطان بود، سیمرغ پرندهای افسانهای است که در طرح فرش چین رایج است و نمادی ازامپراطوری و نشانی از نامیرائی است. استفاده از حیواناتی همچون فیل به عنوان نمادنیرو، گوزن نمادی از فراوانی و مرغ ماهیخوار به عنوان نماد طول عمر در فرشبافی چین رایج است. در فرشهای قدیمی این کشور از اسب هم استفاده شده است که اگر فقط یک اسب باشد و سفید باشد، نماد این داستان است که این اسب کتاب مقدس بودا را از هند به چین حمل میکند شیر نشان دیگری از بودائیها است که ذاتاً نگهبان بودا بوده و از لحاظ منسب نگهبان ویژه معبد بوداست.
چینیها همچنین از انواع گلها و گیاهان در طرحهای فرش خود استفاده مینمایند مثلاً گل نیلوفر به عنوان گل بودا و نزد آنها مقدس ترین گلهاست. گل شقایق نماد ثروت و ارجمندی است. این گل نزد چینیها عزیز بوده به طوری که در نقاشیهای خود آن را به کار برده و خانه هایشان را با آن زینت میدهند. گل نرگس نزدچینیها نشانگر سعادت و نیکی است و شکوفه درخت هلو نشانه بهار و دیرپائی و حتین امیرائی است و انار سمبل حاصلخیزی است

print